Jos motocross on lajina täysin uusi tai sitä on käyty kerran kokeilemassa, on varmasti sanomattakin selvää, että heti ei kannata rynnätä pyöräostoksille. Motocross-pyörä on nimittäin lisävarusteinensa usean tonnin sijoitus. Jos rakkaus lajiin on kuitenkin todettu usean kokeilun jälkeen kestäväksi, seuraava mietinnän paikka tuleekin heti eteen. Pitäisikö ostaa käyttämätön vai käytetty pyörä? Kas siinä pulma.
Käyttämätön pyörä on, yllätys yllätys, käytettyä huomattavasti hintavampi, mutta toisaalta turvallisempi vaihtoehto. Siihen nimittäin sisältyy aina jonkinlainen takuu. Pyörän mitkään osat eivät myöskään voi olla kuluneita. Koska motocross-pyörä on kovassa käytössä, takuu ei kuitenkaan ole kahta vuotta kuten esimerkiksi joissain autoissa. Realistinen takuuaika on 30 päivää. Siinä ajassa ehtii jo kuitenkin helposti huomata, jos pyörässä on jokin vika.
Uuden pyörän hankkiminen jättää lompakkoon merkistä ja mallista riippuen loven, jonka suuruus on yleensä jotain vähän alle tonnin ja kymmenen tuhannen väliltä. Tätä halvempia ja kalliimpiakin toki löytyy. Kannattaa vertailla hintoja usean eri pyörän ja yrityksen välillä. Pyörään sijoitettava rahasumma on nimittäin pienimmilläänkin sen verran merkittävä, että päätöstä ei kannata tehdä heti ensimmäisen himottavan menopelin sattuessa kohdalle. Ei myöskään kannata välttämättä ottaa sitä halvinta vaihtoehtoa, koska laatu maksaa. Laadukkaampi pyörä taas kestää kauemmin ja on miellyttävämpi ajaa.
Mikäli pankkitili tässä vaiheessa anelee armoa, kannattaa harkita myös lainan ottamista. Täytyy nimittäin muistaa, että pyörän hinnan päälle mätkähtää myös välttämättömien varusteiden, kuten kypärän ja suojien, hankkimisesta aiheutuneet kustannukset. Lainaa voi hakea helposti esimerkiksimenemällä osoitteeseen https://www.freedomrahoitus.fi/, jolloin kyseinen sivusto huolehtii lainan kilpailuttamisesta. Lainan lisäksi vaihtoehtona saattaa joskus olla osamaksu. Kaikki yritykset eivät kuitenkaan anna siihen mahdollisuutta.
Lisäksi harkitsemisen arvoinen vaihtoehto on lainan ja osamaksun lisäksi myös rahan säästäminen ostamalla käytetty pyörä. Sellaisen voi saada jopa 500 eurolla. Se on kuitenkin aina riskisijoitus, koska käytetty pyörä on aina käytetty. Siitä voi löytyä yllättäviä vikoja eivätkä tuotteesta annetut tiedot aina vastaa totuutta. Lisäksi läheskään kaikkiin ei sisälly minkäänlaista takuuta. Kannattaa pyytää avuksi joku motocross-pyöristä paljon tietävä, jos ei itse ole vielä kovin tietoinen pyörien teknisistä ominaisuuksista. Tällä tavalla voi minimoida viallisen pyörän ostamisen riskin.
Käytettyä pyörää ostettaessa kannattaa ehdottomasti kiinnittää huomiota takuun olemassaoloon, kilometreihin, pyörään tehtyihin huoltotöihin, iskunvaimentimien kuntoon sekä ketjun, rattaiden, renkaiden ja muiden kuluvien osien kuntoon. Jos pyörässä ei ole kilometrimittaria, kannattaa kiinnittää erityistä huomiota pyörän eri osien kuluneisuuteen. Jos esimerkiksi runkoputkien ala- ja etureuna ovat kovin kuluneet, pyörä ei voi olla vain vähän ajettu. Runkoputket tosin voi vaihtaa aika helposti, joten niiden huono kunto ei sinänsä ole huolen aihe. Myös muoviosien vaihtaminen on rutiinitoimenpide. Pyörään tehtyjen huoltotöiden kohdalla kannattaa aina tarkistaa, ovatko mainitut huoltofirmat edes olemassa.
Motocross-pyörän hankkiminen on siis paljon harkintaa ja tiedonhakua vaativa prosessi. Uuden pyörän voi yleensä hankkia turvallisin mielin, koska siihen sisältyy aina takuu eivätkä sen osat ole vielä kuluneet. Jos Käytetty pyörä taas on aina riskisijoitus, koska sen osat ovat ainakin jonkin verran kuluneita ja myyjät eivät aina ole luotettavia. Sellaisen hankkimalla voi kuitenkin säästää pitkän pennin. Joskus voi käydä niin, että haluaa pyörän, mutta rahaa ei ole vielä sukanvarressa tarpeeksi. Tällöin voi harkita lainan ottamista esimerkiksi
täältä, jolloin pääsee harrastamaan motocrossia nopeasti ilman tuskaista säästämistä.