Mitä on motocross?

 

Mikä ihmeen motocross?

Motocrossia pidetään yleisesti maailman suosituimpana moottoripyöräkilpailun muotona. Sana motocross on peräisin termistä, joka yhdistää sanat moottoripyöräily (moto) ja maasto (cross-country). Yksinkertaisesti ilmaistuna motocross on erityisellä motocross-moottoripyörällä ajamista suljetulla radalla, johon kuuluu erilaisia maastoja kuten ylämäkiä, alamäkiä, teräviä ja loivia kurveja, maanteitä, mutaa, soraa, hyppyjä ja mahdollisesti esteitä.

Motocross ennen ja nyt

Motocross sai alkunsa Iso-Britanniassa 1900-luvun alkupuolella kun erilaiset moottoripyöräkerhot alkoivat järjestää ajastettuja ratakisoja. Ensimmäinen virallinen maastoajotapahtuma järjestettiin vuonna 1924, ja siitä lähtien laji on kehittynyt ja kasvanut yhä suositummaksi. 70-luvulla motocross löi itsensä läpi Yhdysvalloissa, jonka myötä siitä tuli myös koko maailmassa tunnettu moottoriurheilulaji, jota harrastetaan tätä nykyä kaikkialla maailmassa. Myös kilpailutoiminta on motocrossissa hyvin laajalle levinnyttä. Lajin kansainvälistyminen teki kilpailuista entistäkin mielenkiintoisempia. Nykyään motocrossin voidaan sanoa todella kukoistavan, sillä siinä pyörivät suuret sponsorisopimusten mahdollistamat palkintorahat kisojen voittajille. Tämän lisäksi alkuperäisten kilpailujen lisäksi rinnalle ovat nousseet uudet, mielenkiintoiset motocrossin muunnelmat, joita ovat muun muassa Supercross, Supermoto, Big Air ja Free Style. Nämä ovat tasaisesti lisänneet suosiotaan, sillä niissä moottoripyörän kuljettajat pääsevät näyttämään taitojaan erilaisissa hypyissä ja muissa stunteissa, jota on todella viihdyttävä katsoa.

Kilpa-ajot motocrossissa

Kilparadoille mahtuu kerralla kisaamaan voitosta jopa 40 moottoripyöräilijää. Kilpa-ajoissa on asetettu jokin tietty määrä kierroksia tai tietty aika, jonka puitteissa parhaiten pärjännyt kuljettaja voittaa. Usein ammattilaistasolla ajettavat motocross-kilpailujen radat ovat amatööritason kilpailuita pidempiä. Ammattilaistason kilpa-ajo kestää useimmiten 30 minuuttia, jonka jälkeen ensimmäisenä maaliin tullut kuljettaja saa signaalin osoittamaan, että jäljellä on vielä kaksi kierrosta. Seuraavalla kierroksella hänelle ilmoitetaan jäljellä olevan vielä yksi kierros, jonka päätteeksi maaliviivan ylittävä kuljettaja on kisan voittaja. Tätä kutsutaan termillä 30 minuuttia ja kaksi kierrosta. Muissa motocross-kilpailuissa voittaja saattaa ratketa yksinomaan kierrosten perusteella siten, että ensimmäinen tietyn kierrosmäärän saavuttava kuljettaja on kilpailun voittaja.

Motocrossissa järjestetään sekä kansallisen tason kilpa-ajoja että myös kansainvälisiä kilpailuja. Ammattilaistasolla motocrossin mestaruudesta voi kisata muun muassa Yhdysvalloissa, Kiinassa, Australiassa, Etelä-Afrikassa, Brasiliassa, Kanadassa, Iso-Britanniassa, Ranskassa, Saksassa ja myös meillä Suomessa ja muissa Pohjoismaissa.

Motocross on todella vaativa ja haastava laji

Motocross on äärettömän viihteellistä urheilua, sillä katsojat pääsevät seuraamaan hurjaa menoa ja nauttimaan jännitysnäytelmästä, joka pitää sisällään vauhtia ja myös strategisia ratkaisuja. Vaikka motocross saattaa ulkopuolisen silmissä näyttää melko helpolta, vaaditaan etenkin ammattitason motocross-kuljettajalta todella hyvää kuntoa ja kestävyyttä. Laji pistää äärimmäiselle koetukselle etenkin kuljettajan käsivarret, jalat, pakarat ja hartiat. Kuljettajan on pystyttävä hallitsemaan pyörää äärimmäisen vaikealla radalla, jolla jo käveleminenkin on todella haastavaa. Radalla on korkeuseroja, joten kuljettaja saattaa joutua pudottautumaan esimerkiksi hyppyriltä motocross-pyöränsä kanssa suuristakin korkeuksista, ja silti pyörä on kyettävä pitämään hallinnassa koko ajan. Ajaessa motocross-kuljettaja joutuu kohtaamaan G-voimia, jotka testaavat kestävyyttä ja voimaa äärimmäisyyksiin saakka. Tämä näkyy usein varsin selkeästi kuljettajien ponnistelusta, sillä usein he joutuvat siirtämään painoaan puolelta toiselle pystyäkseen pitämään pyöränsä hallinnassa ja tekemään tarvittavia käännöksiä. Motocross-pyörän renkaat saattavat usein sutia mutaisessa maastossa, mikä tekee ohjaamisesta toisinaan todella vaikeaa.